16 Nisan 2013 Salı

                     ARENA 10.0 SİMÜLASYON PROGRAMI 

Arena  Simülasyon  programı, Siman’ı da piyasaya süren Systems Modeling Corparation adlı bir firmanın geliştirdiği Windows ara yüzüne sahip popüler bir simülasyon programıdır. Arena programı, başarılı bir simülasyon için gerekli olan animasyonun ve verinin analizi gibi fonksiyonları ayrıntılı ve kapsamlı bir şekilde içermektedir. 

                     ARENA İLE İLGİLİ BİRKAÇ İPUCU 
•  Çizim yaparken Shift tuşuna basılı tutmak bazı yapılan işlemlere özellikler kazandırır. Bu özellikler çizilen şekle göre değişir. Çizgiler yatay, dikey veya 45º açı ile, dikdörtgen çizimi kare ile, elipsler de daire ile çizilecek şekilde ayarlanır. 
•  Birden fazla açık arena penceresi ile çalışmak durumunda iseniz Ctrl+Tab tuşu ile bu pencereler arasında geçiş yapabilirsiniz. 
•  Klavyedeki Insert tuşuna basmak veya Ctrl+D tuş kombinasyonuna basmak model içinde ne seçili durumda ise o nesnenin kopyasını yaratır. Böylece yeni 
nesneyi taşıyabilir veya gerekli işleriniz yapabilirsiniz. 
                            MENÜLER 
Arena’ya başladığınız zaman File, View, Tools ve Help menülerinin yanı sıra  Edit, 
Arrange,  Object, Run ve Window menülerini de görebilirsiniz. 
Menüler açılımları aşağıda gösterilmiştir. Modeller açık olmadan bazı menüler daha kısa sürecektir. Menüler içindeyken bile çalışabilecek olan kısa yollar ise her menü komutunun sağ tarafında yer alan kısa yol klavye kombinasyonlarıdır. Ayrıca 
menüler açıldıktan sonra komutlarda altı çizili harflerin klavyeden yazılması ile de bu komutlar verilebilir.

                                                           FİLE MENÜSÜ
Bu menü yeni Arena modellerinin yaratıldığı, mevcutların açıldığı, pencerelerin kapatıldığı modellerin kayıt edildiği kısımdır. Burada  ayrıca AutoCAD (veya DXF formatındaki başka CAD programlarından) gibi programlardan CAD çizimleri alabilir, bunları Arena içinde kullanabilir ve aktif elementler halinde kullanabilirsiniz. Arena’nın kullandığı renkleri değiştirirseniz, bunları bir renk paleti şeklinde kayıt edebilirsiniz veya kayıtları olan renk paletlerini açabilirsiniz. Arena’nın yazdırma ayarları ile ilgili komutları bu menüdedir. Send komutu mesaj (mail) yollamanızı   ve mesajınıza herhangi bir aktif modeli yerleştirmenizi sağlar. Birçok Windows uygulaması gibi Arena en son kullanılan dosyaları hatırlar ve bunların çabuk açılması için en son dört tanesini yine bu menü altında saklar. Exit komutu Arena’dan çıkmak için kullanılan yollardan birtanesidir. 

                                                           EDİT MENÜSÜ
Burada Arena’ya nesneler ekledikçe onlarla ilgili seçenekleri içeren komutlar bulunacaktır. Yaptığınız
 işlemleri geri alabilir, geri aldığınız işlemleri tekrar yapabilirsiniz. Seçili bir nesneyi kopyalayabilir veya kesebilirsiniz ve bunları mevcut modele, başka bir modele ve bazı durumlarda başka uygulamalara taşıyabilirsiniz. Kopyalayıp veya kesip clipboard’a yerleştirdiğiniz nesneleri   yapıştırmak için Paste komutu, bu yaptığınız işlemin iki dosyada da otomatik olarak güncelleştirilmesini sağlamak için de Paste Link komutu kullanılır. Duplicate seçtiğiniz nesnenin  hemen yanına o nesnenin aynısından bir tane daha yapmaya yarayan komuttur. Delete komutu her ne seçili ise onu silmeye yarar. Bütün nesnelerin bir anda seçilmesi için Select All komutu bütün nesnelerin seçiminin bir  anda kaybolması için de Deselect All seçeneği kullanılır. Arena’nın Find komutu aradığınız yazı ne ise onu bütün modüllerde ve animasyon nesnelerinde arayacaktır. Properties ile nesnelerin özellikleri hakkında daha fazla özellik öğrenebilirsiniz. Modelinizde diğer dosyalar ile bir bağlantı var ise Links bu bağlantıları incelemenizi onları değiştirebilmenizi ve üstünde değişiklikler yapmanızı sağlar. Insert new object grafik veya multimedya gibi diğer uygulamalardan çeşitli yerleştirmeler yapmanızı sağlar. Object başka bir uygulamadan getirdiğiniz bir nesne ile ilgili çeşitli düzenlemeler yapmanıza olanak verir. 
                                                     
                                                           VİEW MENÜSÜ
Bu menü ile modelleriniz ekrandaki görüntüsü ve hangi araç çubuklarının görüntülenmesi gerektiği 
ayarlarını kontrol edebilirsiniz. Zoom seçeneği ile ekran üzerinde odaklanarak ayrıntı seviyesini azaltıp arttırabilirsiniz. Zoom Factor her seferinde Zoom yaptığınızda ne kadar yaklaşıp uzaklaştığınızı ayarlamanıza 
yarayacaktır. View hazır bulunan çeşitli görünümlere ve Names View ise kendi özel görünümü yaratmanıza yardım edecektir. Grid ve Snap komutları eğer yerleştirdiğiniz nesneler için coğrafik bir grafiklik istiyorsanız işinize yarayacaktır. Layers düzenleme ve çalıştırma durumlarında hangi nesnelerin gösterilip hangilerinin gösterilmeyeceğinin ayarlanacağı ve kontrol edileceği kısımdır. Araç çubukları hangi düğme gruplarının yerleştirileceğinin ayarlandığı komuttur. En alttaki Status Bar ise Arena’nın  en  altında  bulunan mouse’un 
ekran üzerinde hangi koordinatlarda bulunduğunu ve neler  olduğunu gösteren durum göstergesinin ayarı ile ilgilidir. 
  

  TOOLS MENÜSÜ
Arena sadece modelleme ile değil aynı zamanda  birçok araçla da karşımıza geliyor. Arena Symbol Factory ile kurduğunuz modele değişik animasyonlar ekleyebilesiniz. Bu animasyonları kullanabilmeniz için programın tam sürümüne sahip olmanız gerekir. Yaklaşık olarak  maliyeti 5.000 $ dır. Input Analyzer model girdilerini 
belirlemek için çeşitli olasılık dağılımlarını kullanır. Process Analyzer  simülasyonunuzun sonuçlarının istatistiksel analizi için ortam  hazırlar. ReportDatabase  verilerin rapor halinde dosyalanmasını sağlar. OptQuest yeni bir optimizasyon çalışmasını yapmaya yarar. AVI Capture çalıştırılan modelin videoya alınmasını sağlar. Macro içinde bulunan Show Visual Basic Editor  ise, Visual Basic kodlarını yazabileceğiniz bir ortam hazırlar ve bir pencere açar. Son olarak Options Arena’nın ihtiyaçlarınıza cevap vermesi için gerekli ayarlamalarınızın yapılacağı seçenekler bölümüdür. 

ARRANGE MENÜSÜ
Buradaki komutlar modelleme modülleri ve grafikler için yerleşim ayarlarını içerir. Bring to Front ve Send to Back seçili nesnelerin yerlerine göre üst veya altta kalmalarının ayarıdır. Group ve Ungroup seçili nesnelerin bir arada tutulması veya ayrılması için onların fiziksel görünüşlerinin bozulmadan yapılması ile ilgili ayarlardır. 
Group,  eğer birden çok nesneyi bir yerden başka bir yere birbirlerine olan konumlarının bozulmadan hareket ettirmek istersek çok faydalıdır. Flip seçiminizi eksen varmış gibi  eksen etrafında döndürmeye yarar.  Rotate 
saat yönünde seçim yaptığınız  nesneyi 90º döndürür. 

                                                       OBJECT MENÜSÜ
Bu komutlar modelin mantık komutları  ile ilgilidir. Connect parçaların modülden diğerine geçişlerini 
göstermek için iki modülü bağlamaya yarar. Auto-Connect daha önce yerleştirilmiş  bir modülün 
yanına yerleşim yapılması durumunda otomatik olarak bu bağın kurulması işlemini yapar. Smart 
Connect yapılan bu bağlantıların üç defa açı yaparak yerleşmesini sağlar. 

                                                             RUN MENÜSÜ
Bu menü simülasyonun çalıştırılması, kontrol edilmesi, duraksatılması veya yavaş yavaş adımlanması için gerekli komutları içerir. Bunun yanında hazırlık ve kontrol için, sonuçlara ve hatalara bakmak için ve simülasyonun nasıl çalıştığına ekranda nasıl gözüktüğüne dair işlemlerin yapılması için  birçok  alternatif 
sunar. 

WİNDOWS MENÜSÜ
Aynı anda birden çok açık modeliniz varsa bunları fiziksel olarak düzenleyebileceğiniz Cascade Tile gibi seçenekler bulunur.  Birçok  modeli simge durumunda  tutuyorsanız onları düzenlemek için  Arrange  Icons size yardımcı olacaktır. Use System Background Color ile Windows’un arka plan ayarları kullanılır. Son olarak açık herhangi  bir modele geçiş yapmak için onun adına tıklama yeterlidir.

HELP MENÜSÜ
Bu menü Arena içindeki yardım alma yollarından birtanesidir. Arena SMART Files  tıklanarak yardım almak

istediğimiz modül hakkında detaylı bilgiye ulaşabiliriz.Ayrıca program içersinde aranan modüllerle ilgili örnek
çalışmalar varsa  C:\Program Files\RockwellSoftware\Arena 10.0\Smarts dosyasının içindeki örnek
numarasını da bulabilirsiniz.  Program içindekimodüllerle ilgili tüm örneklere buradan ulaşılabilir.Sadece biraz merak edip kurcalamanız yeterli olacaktır. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder